Logo
  • Find Coop-butik
  • Se aviser
  • Hent Coops app
  • MenuLuk
Log ind Bliv medlem
Log ind Bliv medlem
  • Om Coop

    Forretningen

    Om koncernen Coops øverste ledelse Coop Danmarks bestyrelse Vores historie Foreningen Coop amba

    Meget mere Coop

    Coop Bank Coop Crowdfunding Coop Forsikringer Coop Byen

    Viden

    Samvirke Coop Analyse GoCook Vin & Co
  • Kontakt

    Presse

    Presseafdeling Pressemeddelelser Logoer og pressefotos Årsrapporter

    Kunde & medlem

    Coops kundeservice Tilmeld nyhedsmail Bestil og afmeld Coops aviser Falske beskeder i Coops navn

    Erhverv

    Coop Ejendomme Lokale varer

    Købekort

    Købekortkunde
  • Karriere

    Karriere

    Find din rette hylde Servicekontor Logistik SuperBrugsen Kvickly Brugsen 365 Discount Mangfoldighed og inklusion Kvinder i ledelse Senior i Coop

    Elev i Coop

    Bliv elev Bagerelev Gourmetslagterlærling Kontorelev Salgselev Ledertrainee Konditorelev Retailmanager Ny mesterlære

    Ung i Coop

    Ung i Coop Ungeminister Ungerådet

    Søg job i Coop

    Se ledige stillinger Ansøgning og proces Overenskomster
  • Vores forretning

    Vores kæder

    Om vores butikker Find nærmeste butik Ugens aviser Købekort Købekort bonkopi Sikkerhedsdatablade
    Vores mærker Coop Änglamark Irma Cirkel Kaffe Coop C X-tra
  • Leverandører

    Coops faktureringskrav

    Faktureringstyper & krav Coops juridiske enheder Invoicing requirements

    Leverandørmanualer

    Logistikkrav - Bilag 3 - 2025 Logistics Requirements - Appendix 3 - 2025 Code Of Conduct Coop Group Manual E-Procurement – Tricom TQR – Indirect Goods

    Afstemning af åbne poster

    Upload af kontoudtog til afstemning

    Spørgsmål

    Kontakt Bliv leverandør
  • Ansvarlighed

    Klima og Miljø

    Klimastrategi Vores 10 klimaråd Mit klimaaftryk Coop Folkeskove Emballage strategi Genanvendelse Undgå madspild Biodiversitetsprojektet

    Mennesker

    Menneskerettigheder Mangfoldighed og inklusion Partnerskaber Madpyramiden GoCook Skolekontakten

    Ansvarlige varer

    Varekrav Økologi i Coop 8 grunde til at vælge økologi Kemi Dyrevelfærd Kvalitetssikring

    ESG Ledelse

    Ansvarlighedsstrategi Årsrapport Klimaregnskab Vores politikker Whistleblowerordning Leverandørstyring
  • Medlemskab

    Bonus og fordele

    Det får du ud af et medlemskab

    Coop FordelsKonto

    Læs mere og opret en Coop FordelsKonto

    Bliv medlem

    Meld dig ind i Coop her

    Coop app'en

    Hent Coop app'en

    Coops partnere

    Få mere ud af dit medlemskab med Coops partnere

    Aktiv i Coop

    Spørgsmål eller brug for hjælp?

    Kontakt medlemsservice

Danskernes indkøb viser Christiansborg vejen: Mere frugt og grønt

05.02.24
Del

I den forgangne uge har 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet. Her har danske forbrugere haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Discountkæden Lidl fulgte trop med et lignende initiativ, og generelt har uge 4 affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt. Skatteministeren har også indkaldt til et møde.

København, 5. februar 2024 - I uge 4 dedikerede kæden 365discount sig til initiativet 'Skær Momsen', hvor de fra den 25. januar til den 1. februar fjernede momsen på alle varer inden for kategorien ‘frugt og grønt’ i samtlige butikker. Nu offentliggøres tallene, der tydeligt viser, at danske forbrugere reagerer positivt på de nedsatte priser på frugt og grønt. Frugt steg i ugen hele 43% og grønt med 37%. Det er meget høje tal, som direktøren fra 365discount håber for alvor giver genklang på Christiansborg.

“Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu,” siger Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount.

Større reaktion end tidligere
Der har været meget travlt i frugt- og grøntafdelingerne ude i landet, men også på hovedkontoret i Albertslund, da initiativet har skabt en del bølgeskvulp. Der er kommet en række henvendelser fra NGO'er, der har udvist interesse for initiativet og har støttet det i medierne. Der er også modtaget henvendelser fra politikere, og direktøren har desuden bemærket, at konkurrenterne på det danske discountmarked, tyske Lidl, også har fulgt efter med et lignende momsinitiativ.

"Vi ved fra en ny undersøgelse*, der er udarbejdet for Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen, at hele 81% af respondenterne støtter idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. Det er det, vi mærker reaktioner på fra alle sider. Jeg synes, det er meget positivt, at en anden kæde følger trop. For mig er det nemlig ikke kun en idé fra 365discount. Vi er grønne, ikke kun i vores visuelle identitet, men i hele vores fokus. Og det er klart, at jo flere kæder, der bakker op om initiativet, jo større pres lægger vi på dem, der skal komme med den endelige løsning," siger Michael Tilsted, og fortsætter: 

“Antallet af solgte stykker frugt og grønt steg med hhv. 43% og 37% i vores butikker. Det viser mig, at der er en stor opbakning hos danskerne, og vi skal se på løsninger for at sænke priserne på sundere fødevarer permanent.”

365discount er tidligere blevet spurgt, hvorfor kæden ikke gør dette initiativ permanent, og svaret er ganske enkelt: Det er for dyrt. Kæden er klar til at investere i nye løsninger og viser forståelse for, at andre varer, som ikke falder ind under kategorien sund, måske skal pålægges afgifter eller lignende.

"Nogen siger, at de sparede penge, der lander mellem hænderne på forbrugerne, muligvis bliver brugt på usunde varer. Det vil jeg ikke være dommer over, og jeg vil ikke komme med en løftet pegefinger til forbrugerne. Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker. Måske ser jeg ikke selv løsningen, men der er brug for debatten, og jeg vil starte med mit møde med skatteministeren," afslutter Michael Tilsted.

Coop Medlem

  • Bliv medlem
  • Coop app
  • Medlemsservice
  • Medlemsfordele
  • Medlemspartnere
  • Medlemstilbud
  • Medlemsvilkår

Coop Danmark A/S

  • Ugens aviser
  • Kundeservice
  • Job i Coop
  • Pressekontakt
  • Privatlivspolitik
  • Whistleblowerordning
  • Fødevarestyrelsens kontrolrapport

Meget mere Coop

  • Coop Forsikringer
  • Coop Bank
  • Samvirke
  • Coop Ejendomme
  • Coop Byen
  • Coop Crowdfunding
  • Coop Opskrifter
  • Coop Analyse

Besøg Coops kæder

SuperBrugsen kvickly Brugsen 365discount

Coop Danmark A/S • Roskildevej 65, 2620 Albertslund • CVR: 26259495

forbrugerservice@forbruger.coop.dk