Logo
  • Find Coop-butik
  • Se aviser
  • Hent Coops app
  • MenuLuk
Log ind Bliv medlem
Log ind Bliv medlem
  • Om Coop

    Forretningen

    Om koncernen Coops øverste ledelse Coop Danmarks bestyrelse Vores historie Foreningen Coop amba

    Meget mere Coop

    Coop Bank Coop Crowdfunding Coop Forsikringer Coop Byen

    Viden

    Samvirke Coop Analyse GoCook Vin & Co
  • Kontakt

    Presse

    Presseafdeling Pressemeddelelser Logoer og pressefotos Årsrapporter

    Kunde & medlem

    Coops kundeservice Tilmeld nyhedsmail Bestil og afmeld Coops aviser Falske beskeder i Coops navn

    Erhverv

    Coop Ejendomme Lokale varer

    Købekort

    Købekortkunde
  • Karriere

    Karriere

    Find din rette hylde Servicekontor Logistik SuperBrugsen Kvickly Brugsen 365 Discount Mangfoldighed og inklusion Kvinder i ledelse Senior i Coop

    Elev i Coop

    Bliv elev Bagerelev Gourmetslagterlærling Kontorelev Salgselev Ledertrainee Konditorelev Retailmanager Ny mesterlære

    Ung i Coop

    Ung i Coop Ungeminister Ungerådet

    Søg job i Coop

    Se ledige stillinger Ansøgning og proces Overenskomster
  • Vores forretning

    Vores kæder

    Om vores butikker Find nærmeste butik Ugens aviser Købekort Købekort bonkopi Gavekort Sikkerhedsdatablade
    Vores mærker Coop Änglamark Irma Cirkel Kaffe Coop C X-tra Mustang cykler
  • Leverandører

    Coops faktureringskrav

    Faktureringstyper & krav Coops juridiske enheder Invoicing requirements

    Leverandørmanualer

    Logistikkrav - Bilag 3 - 2025 Logistics Requirements - Appendix 3 - 2025 Code Of Conduct Coop Manual E-Procurement – Tricom TQR – Indirect Goods

    Afstemning af åbne poster

    Upload af kontoudtog til afstemning

    Spørgsmål

    Kontakt Bliv leverandør
  • Ansvarlighed

    Klima og Miljø

    Klimastrategi Vores 10 klimaråd Mit klimaaftryk Coop Folkeskove Emballage strategi Genanvendelse Undgå madspild Biodiversitetsprojektet

    Mennesker

    Menneskerettigheder Mangfoldighed og inklusion Partnerskaber Madpyramiden GoCook Skolekontakten

    Ansvarlige varer

    Varekrav Økologi i Coop 8 grunde til at vælge økologi Kemi Dyrevelfærd Kvalitetssikring

    ESG Ledelse

    Ansvarlighedsstrategi Årsrapport Klimaregnskab Vores politikker Whistleblowerordning Leverandørstyring
  • Medlemskab

    Bonus og fordele

    Det får du ud af et medlemskab

    Coop FordelsKonto

    Læs mere og opret en Coop FordelsKonto

    Bliv medlem

    Meld dig ind i Coop her

    Coop app'en

    Hent Coop app'en

    Coops partnere

    Få mere ud af dit medlemskab med Coops partnere

    Aktiv i Coop

    Spørgsmål eller brug for hjælp?

    Kontakt medlemsservice

Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder

13.12.22
Del

I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler. Nu er resultaterne efter seks måneder kommet, og tallene er opsigtsvækkende. For Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.

  • Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
  • Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 procent. Klimachef i Coop, Jonas Engberg, siger:

”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.

Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.

Vi har nu gjort status for de første seks måneder. Her har vi haft fokus på fødevarerne. Vi vil kontinuerligt udvikle videre på det område, men vil over den kommende periode også kaste fokus på hele non-food-området. Det glæder vi os meget til at arbejde videre med, for her ligger der også store potentialer for at guide til nemme, positive klimavalg.”

Ud over reduktionen af klimaudledning har butikkens delikatesseafdeling, MadCooperativet, solgt 50 procent flere salater og vegetariske færdigretter, end den tidligere Kvickly gjorde i samme periode året inden. Og så har delikatesseafdelingen reduceret sit madspild med 60 procent.

Og det er ikke kun på klimasiden, der er gode nyheder. For mens klimaudledning og madspild er reduceret, og salget af frugt og grønt er steget, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er forbedret i forhold til sidste år. Koncerndirektør i Coop, Per Thau, siger:

”Butikken har et bredt sortiment og rette priser, men der er samtidig fokus på det gode klimavalg. Vi er lykkedes med at skabe et varehus i balance, og det har kunderne kvitteret for. Det giver nogle spændende perspektiver for kerneforretningen i Coop, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker i fremtiden.”

Yderligere information: Klimachef Jonas Engberg, 26 79 91 53

Coop Medlem

  • Bliv medlem
  • Coop app
  • Medlemsservice
  • Medlemsfordele
  • Medlemspartnere
  • Medlemstilbud
  • Medlemsvilkår

Coop Danmark A/S

  • Ugens aviser
  • Kundeservice
  • Job i Coop
  • Pressekontakt
  • Privatlivspolitik
  • Whistleblowerordning
  • Fødevarestyrelsens kontrolrapport

Meget mere Coop

  • Coop Forsikringer
  • Coop Bank
  • Samvirke
  • Coop Ejendomme
  • Coop Byen
  • Coop Crowdfunding
  • Coop Opskrifter
  • Coop Analyse

Besøg Coops kæder

SuperBrugsen kvickly Brugsen 365discount

Coop Danmark A/S • Roskildevej 65, 2620 Albertslund • CVR: 26259495

forbrugerservice@forbruger.coop.dk