Coops privatlivspolitik


I Coops privatlivspolitik kan du læse om, hvordan Coop behandler dine personoplysninger.

Hvilke oplysninger behandler vi?

Når du anvender Coops app behandler vi - alt efter hvilke tjenester/funktioner du anvender - en række personoplysninger, herunder:

  • Profil- og kontaktoplysninger (herunder navn, adresse, e-mail og telefonnummer)
  • Medlemsoplysninger (bl.a. medlems-/profilkundenummer, tilhørsbutik og butikskædevalg)
  • Købsdata (bondata på registrerede køb)
  • Betalingsoplysninger (bl.a. betalings- og kreditkort (maskerede), MobilePay-oplysninger, optjent bonus, indestående på FordelsKonto)
  • Aktiviteter og adfærd i appen (bl.a. spil, konkurrencer og brugsmønstre)
  • Brugen af Scan & Betal: herunder:
    • Hvilken butik medlemmet befinder sig i (hvis accepteret ved aktiveringen af Scan & Betal funktionen)
    • Aktiviteter i kurven (tilføjede og fjernede varer)
  • MitID oplysninger (bl.a. MitID-nøgle, navne- og aldersvalidering samt enhedsoplysninger)
  • Tekniske enhedsoplysninger (bl.a. model, operativsystem og -version, app version, IP-adresse, handlinger inkl. login)
  • Enhedsindstillinger (Ja/Nej til notifikationer, lokation og kamera) 

Hvad er formålet med behandlingen?

Behandlingen sker med følgende formål:

  • Administration af dit medlemskab
  • Understøtte de tjenester/funktioner der er tilgængelige i Coops app, herunder Scan & Betal, kvitteringer og spil/konkurrencer mv.
  • Drift og vedligeholdelse af appen 
  • Opsamling af statistik for brugen af appen
  • Udregne klimaaftryk og økoandel på baggrund af dine registrerede køb
  • Profilering og markedsføring
  • MitID validering af login, samt navne- og aldersvalidering, sidstnævnte til brug for køb af varer omfattet af aldersregler
  • Forebyggelse, opklaring og forfølgning af svindel (fx tyveri), herunder analyse af mistænkelig brugsadfærd, til brug for stikprøvekontroller

Hvad er det lovlige grundlag for behandlingen (retsgrundlaget)?

Retsgrundlaget for behandlingen er følgende:

  • Administration af dit medlemskab (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (kontraktforhold))
  • Understøtte de tjenester/funktioner der er tilgængelige i Coops app, herunder Scan & Betal, kvitteringer og spil/konkurrencer (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (kontraktforhold))
  • Drift og vedligeholdelse af appen (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (kontraktforhold))
  • Opsamling af statistik for brugen af appen (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse))
  • Udregne klimaaftryk og økoandel på baggrund af dine køb (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke))
  • Profilering og markedsføring (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse)) og fsva. oplysninger indsamlet via SDK’er (cookies i app) (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke))
  • MitID validering af login, samt navne- og aldersvalidering, sidstnævnte til brug for køb af varer omfattet af aldersregler (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (kontraktforhold)
  • Forebyggelse, opklaring og forfølgning af svindel (fx tyveri), herunder analyse af mistænkelig brugsadfærd, til brug for stikprøvekontroller (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse)

Coop forfølger vores legitime interesse i at forebygge, opklare og forfølge svindel i vores butikker, herunder ved misbrug af Scan & Betal. Der ses ikke at være nogen modsatrettede interesser, der overstiger Coops interesse i denne behandling.

Fsva. statistik samt profilering og markedsføring, kan du læse mere om vores legitime interesse i afsnit 2.3 under hhv. Medlemmer eller Profilkunder

Hvor længe behandler vi dine oplysninger?

Oplysningerne behandles, så længe Coops app er installeret på medlemmets eller profilkundens enhed.